Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Rood vlees gevaarlijk?

Rood vlees gevaarlijk?

Recent verscheen in het nieuws een waarschuwing van WHO (World Health Organisation) in verband met de consumptie van ‘rood vlees’: rood vlees en vooral de bewerkte vleeswaren (charcuterie en gehakt) blijken kankerverwekkend te zijn.

Omdat niet alle nieuwsberichten even compleet en duidelijk waren, geven wij graag wat duiding.

Onder ‘rood’ vlees valt al het vlees afkomstig van dieren met vier poten: rund, kalf, varken, paard, schaap, lam, geit, konijn, ... .Gevogelte (kip, kalkoen, kwartel, ...) valt hierbuiten.En vis uiteraard ook.

Van bewerkte vleeswaren (charcuterie) is met zekerheid bewezen dat ze darmkanker, prostaatkanker en pancreaskanker kunnen veroorzaken indien je er te veel van eet. Maar ook voor het zuivere vlees (steak, kalfslapje, varkensmignonette, ...) zijn er duidelijke aanwijzingen dat deze kankers kunnen veroorzaken als je er te veel van eet.

Mag je dan helemaal geen vlees meer eten? Toch wel. Vlees is een goede bron van ijzer, zink, vitamine B12 en eiwitten, maar overdaad schaadt. Te veel van het ijzer dat in vlees zit, beschadigt de darmwand en stimuleert de productie van kankerverwekkende nirosamines. Voedingskundigen raden aan om niet meer dan 500g rood vlees per week te eten, vlees bij de warme maaltijd en charcuterie samengeteld.
Concreet komt het er op neer om slechts 3 dagen per week vlees bij de warme maaltijd te eten (en dan niet meer dan 150g per keer) en de andere dagen af te wisselen tussen kip en gevogelte. Charcuterie vermijdt je beter helemaal. Charcuterie is extra ongezond doordat er vaak smaak- en bewaarstoffen aan worden toegevoegd. Als je het echt niet kunt laten, beperk je dan tot maximaal 2 keer per week een dunne laag charcuterie bij de boterham en de andere dagen kaas, vis, ei of een vegetarische spread.

Moet je vlees blijven eten om alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen? Neen, zeker en vast niet. Vlees kan perfect vervangen worden door vegetarische alternatieven. Het is echter wel belangrijk om vlees niet zomaar te schrappen maar te vervangen door de juiste alternatieven. Meer daarover in een volgende nieuwsbrief. Je kan ook steeds terecht bij onze diëtist of voedingsconsulent om met zekerheid een evenwichtige vegetarische voeding samen te stellen.Voor inspiratie om lekker vegetarisch koken kan je alvast terecht op www.evavzw.be/zelf-koken.

Start to run, start to swim, start to van alles en nog wat zijn aan mij voorbijgegaan.
Start to stop gelukkig niet. En ook al lijkt Wouter niet op Evy Gruyaert, hij heeft toch ook zijn kwaliteiten.
Ik ben nog steeds elke dag blij dat ik hieraan begonnen ben en dat ik voor professionele begeleiding heb gekozen.

-- Stephen