Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Transvetten

Transvetten

Recent verschenen in de media berichten over het gevaar van transvetten en dat ook de Belgische overheid zich klaarmaakt om strengere regels op te leggen aan de industrie; sommige stemmen spreken zelfs over een volledig verbod op het gebruik ervan, en terecht.

Transvetten verhogen aanzienlijk onze slechte (LDL) cholesterol, verlagen onze goede (HDL) cholesterol en verhogen daardoor ons risico op hart- en vaatziekten met 30% en de kans dat we daar vroegtijdig aan sterven met 34%!

Transvetten zijn al jaren veelvuldig aanwezig in industrieel bereide voedingsmiddelen: margarines, koekjes, patisserie, chips en andere zoute snacks, diepvriespizza’s, voorgebakken friet en kroket, frituurvlees, kant-en-klare maaltijden, sauzen, ...

Deze schadelijke transvetten kunnen ontstaan op twee manieren: enerzijds door een verharding van in se vloeibare (en gezonde) plantaardige oliën. Dit wordt in de industrie bewust gedaan bij het maken van margarines maar ook voor gebruik van deze geharde vetten in andere levensmiddelen omdat deze de smaak en houdbaarheid verbeteren. Indien zo’n geharde olie in een product wordt gebruikt, dan herken je dit in de ingrediëntenlijst als ‘gehard vet’ of ‘gehydrogeneerde olie’. Het is jammer genoeg niet wettelijk verplicht om ‘transvet’ te vermelden op de verpakking.

Transvetten kunnen echter ook op een tweede manier ontstaan, namelijk door verhitting van niet-hittestabiele oliën, zoals lijnzaadolie, notenolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, ... De ene olie is al wat hittestabieler dan de andere, maar in de industrie worden ze te lang, te hoog en te vaak verhit en ook zo ontstaan dus deze gevaarlijke transvetten. En let dus op: ook thuis kan je transvetten doen ontstaan door plantaardige oliën te vaak, te lang en te hoog te verhitten. Vervang daarom je frituurolie na 6 bakbeurten en frituur niet hoger dan op een temperatuur van 160°C.

En wees ook voorzichtig met welke olie je bakt of frituurt. Absoluut niet geschikt om te verhitten zijn lijnzaadolie en allerhande notenoliën. Een olie die meer hittestabiel is, maar enkel mag worden gebruikt om in een pan te bakken (niet om te wokken of te frituren) is olijfolie. Van alle andere plantaardige oliën kan de samenstelling van de verschillende soorten vetten sterk variëren. Ze bevatten echter allemaal een relatief groot gedeelte meervoudig onverzadigde vetten en zijn daarom niet geschikt om te verhitten. Zonnebloemolie, soja-olie en arachide-olie worden vaak verkocht als frituurolie. Vooral de eerste twee zijn echter niet voldoende hittestabiel en gaan transvetten bevatten als je ermee frituurt. Kies je er toch voor om met deze oliën te frituren, doe dit dan aan een maximum temperatuur van 160 °C en vervang de olie na 6 bakbeurten. Maar liefst kies je om te frituren voor een echt hittestabiel vet.

Vetten die wel hittestabiel zijn, zijn echte boter, kokosvet en palmolie. Echte boter is echter rijk aan dierlijke verzadigde vetten, welke onze slechte cholesterol ook doen stijgen. Kokosvet en palmolie bevatten ook verzadigd vet, maar deze zijn van een andere soort als het dierlijke verzadigd vet, en hebben niet de schadelijke effecten op onze cholesterol. Kokosvet heeft zelfs nog een heel deel positieve effecten op de gezondheid en daardoor nog te verkiezen boven palmvet.

Wat moet je dan gebruiken? Ons advies:

- Bakken in olijfolie extra vierge (koude eerste persing)

- Frituren in kokosvet

- En kies bij koude bereidingen voor lijnzaadolie (erg rijk aan omega-3 vetten!), notenolie of biologische koolzaadolie .

De methode van Ready2improve heeft mij echt geholpen. Ik had al van alles geprobeerd, maar niets werkte. Toen leerde ik het team van R2i kennen. Met hen ging ik echt vooruit en vooral, ik voelde mij gesteund!  En ook thuis had ik zin om er voor te gaan! Echt super!

-- Leen