Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Fit en gezond ouder worden. Hoe?

Fit en gezond ouder worden

Fit en gezond ouder worden en dit alles behalve eenzaam. Dat willen we allemaal wel. In de realiteit zien we echter veel vereenzaamde ouderen die nog zeer moeilijk te been zijn en 10 à 15 pillen per dag nemen voor allerlei gezondheidskwaaltjes. Maar hoe vermijd je dat het zover komt? Hoe blijf je fit, gezond en omringd door vrienden en kennissen? Een Belgisch initiatief biedt alvast enkele antwoorden: de ‘Belgian Aging Studies’is een onderzoeksgroep aan de VUB, die de voorbije 10 jaren reeds meerdere onderzoeken voerden bij de oudere Belgische bevolking. Hierbij een samenvatting van hun voornaamste bevindingen en tips:

  • Vrijwilligerswerk blijkt hét middel bij uitstek om betrokken te blijven bij het sociale en culturele leven van je stad of dorp en om contact te houden met gelijkgezinden.
  • Als oudere heb je heel wat levenservaring die zeer nuttig kan zijn voor de jongeren. Vaak denken we echter dat onze mening niet meer telt en we voelen ons daardoor niet meer nuttig in de maatschappij. Veel steden nemen nu het initiatief tot het opzetten van een ouderenadviesraad, waarbij de ouderen worden gevraagd om hun visie en mening omtrent verscheidene maatschappelijke onderwerpen. De moeite waard om je te informeren of zo’n ouderenadviesraad ook in jouw gemeente of stad wordt georganiseerd.
  • Rust roest! Veel gepensioneerden kijken uren per dag televisie. Het is echter een zeer slecht idee om langer dan 30 minuten aan een stuk stil te zitten. Zorg dus in ieder geval dat je om de 30 minuten op zijn minst even rechtstaat en rondloopt in je woonkamer. Nog beter zou zijn dat je ook echt gaat bewegen of sporten. Je te voet of met de fiets verplaatsen of de lokale seniorenturngroep zijn al een goede start. Informeer zeker ook naar het verenigingsleven voor ouderen in je gemeente. Buiten komen is ook beweging.

Graag voegen wij aan al deze tips toe dat een gezonde voeding ook van belang is om lang fit en gezond te blijven: zoetigheden en frisdranken sterk beperken, maar wel kiezen voor veel groenten en fruit, volkoren graanproducten, mager vlees dat geregeld wordt vervangen door gevogelte of vis, drie melkproducten per dag waarvan zeker 1 yoghurt en veel water drinken. Verder blijf je beter ook van de sigaretten af. Wil je graag een gezondere levensstijl aannemen, maar lukt het niet op je eentje?Laat je dan begeleiden door onze Ready2improve coaches. Onze bewegingscoach helpt je met plezier te bewegen, onze diëtiste zorgt dat je met smaak gezonder gaat eten. Onze tabacoloog helpt je stoppen met roken en onze psychologen zorgen ervoor dat je ook mentaal goed in je vel zit.

Contacteer ons en geniet nu van onze speciale promo voor 65+'ers.

Probleem: overgewicht, conditie bedenkelijk. Suggestie van de huisarts op R2i te contacteren. Doelstelling: werken aan gewicht en conditie verbeteren.
Actie: gestart in aug '07 - voorzichtig op vlak van conditie (met wandelen en fietsen), focus op voeding: natuurlijk minder snoepen, maar ook meer water drinken, meer fruit en groenten eten. Nooit gevoel dat ik minder moest eten, wel anders. 
Resultaat mei '09: 10 kg vermagerd en stabiel. 10 mijl van Antwerpen gelopen (maar was wel stikkapot de twee volgende dagen :-)) Hoe is het gelukt: de ervaring en overtuiging van mezelf dat het niet zo verder kond; het nodige duwtje in de rug van de dokter; de steun van mijn vrouw en de aanmoediging van de kinderen; en niet in het minste de training met mijn naamgenoot van R2i - de vriendelijkste stok achter de deur die ik ken. Net wat ik nodig had.

-- Wouter