Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Fit en gezond ouder worden. Hoe?

Fit en gezond ouder worden

Fit en gezond ouder worden en dit alles behalve eenzaam. Dat willen we allemaal wel. In de realiteit zien we echter veel vereenzaamde ouderen die nog zeer moeilijk te been zijn en 10 à 15 pillen per dag nemen voor allerlei gezondheidskwaaltjes. Maar hoe vermijd je dat het zover komt? Hoe blijf je fit, gezond en omringd door vrienden en kennissen? Een Belgisch initiatief biedt alvast enkele antwoorden: de ‘Belgian Aging Studies’is een onderzoeksgroep aan de VUB, die de voorbije 10 jaren reeds meerdere onderzoeken voerden bij de oudere Belgische bevolking. Hierbij een samenvatting van hun voornaamste bevindingen en tips:

  • Vrijwilligerswerk blijkt hét middel bij uitstek om betrokken te blijven bij het sociale en culturele leven van je stad of dorp en om contact te houden met gelijkgezinden.
  • Als oudere heb je heel wat levenservaring die zeer nuttig kan zijn voor de jongeren. Vaak denken we echter dat onze mening niet meer telt en we voelen ons daardoor niet meer nuttig in de maatschappij. Veel steden nemen nu het initiatief tot het opzetten van een ouderenadviesraad, waarbij de ouderen worden gevraagd om hun visie en mening omtrent verscheidene maatschappelijke onderwerpen. De moeite waard om je te informeren of zo’n ouderenadviesraad ook in jouw gemeente of stad wordt georganiseerd.
  • Rust roest! Veel gepensioneerden kijken uren per dag televisie. Het is echter een zeer slecht idee om langer dan 30 minuten aan een stuk stil te zitten. Zorg dus in ieder geval dat je om de 30 minuten op zijn minst even rechtstaat en rondloopt in je woonkamer. Nog beter zou zijn dat je ook echt gaat bewegen of sporten. Je te voet of met de fiets verplaatsen of de lokale seniorenturngroep zijn al een goede start. Informeer zeker ook naar het verenigingsleven voor ouderen in je gemeente. Buiten komen is ook beweging.

Graag voegen wij aan al deze tips toe dat een gezonde voeding ook van belang is om lang fit en gezond te blijven: zoetigheden en frisdranken sterk beperken, maar wel kiezen voor veel groenten en fruit, volkoren graanproducten, mager vlees dat geregeld wordt vervangen door gevogelte of vis, drie melkproducten per dag waarvan zeker 1 yoghurt en veel water drinken. Verder blijf je beter ook van de sigaretten af. Wil je graag een gezondere levensstijl aannemen, maar lukt het niet op je eentje?Laat je dan begeleiden door onze Ready2improve coaches. Onze bewegingscoach helpt je met plezier te bewegen, onze diëtiste zorgt dat je met smaak gezonder gaat eten. Onze tabacoloog helpt je stoppen met roken en onze psychologen zorgen ervoor dat je ook mentaal goed in je vel zit.

Contacteer ons en geniet nu van onze speciale promo voor 65+'ers.

Ik ben nu bijna 2 maanden gestopt met roken. het lijkt wel een eeuwigheid. Het lijkt wel alsof ik nooit gerookt heb. Waar ik vroeger een zeer bevreemd gevoel ervoer bij de gedachte om te stoppen, ervaar ik nu eerder een vreemd gevoel bij de herinnering aan het roken. En de hoofdgedachte die op zo’n momenten door mijn kop schiet moet zo iets zijn van: “Raar, ik snap niet waarom ik verslaafd geweest ben”.

Ik snap het niet, maar ik weet nog wel heel goed waarom ik wilde stoppen, niet alleen deze keer maar de 2 voorgaande keren. Het is namelijk de pijn die me steeds heeft aangezet om definitief te stoppen, de pijn van een longontsteking of een acute bronchitis. Noch de foto’s op pakjes sigaretten, noch de zwarte longen van körper hebben met ooit kunnen bekoren om de sigaret aan de haak te hangen. Maar dus wel de diepe pijn in mijn longen tijdens een hoest waarin ik leek te stikken, het zielige gevoel dat dan overblijft wanneer je met rood doortraande ogen, buiten adem, narochelend en met een befluimde zakdoek op bed zit na te hijgen en het minder fraaie toekomstbeeld dan dan automatisch door je kop schiet. Wat geeft me hoop om dit vol te houden? Wel, daar moet ik niet zolang over nadenken:

- Elke hoest die de belofte inhoud van een zuivere long.
- Het gevoel dat ik met sportbeoefening terug kan opbouwen en dat sport niet enkel meer dient ter compensatie. Het geeft mee een zeer vrij gevoel terug te kunnen sporten met dat uitgangspunt.
- De goedkeurende blik van Marie als ze polst naar mijn rooksctiviteiten en ik quasi nonchalant kan zeggen dat ik nog steeds gestopt ben, alsof het een evidentie is.
- Nu ja, het meest basale gevoel dat momenteel bij me overheerst is effectief een gevoel van evidentie. Raar idee, maar het is er. Ik wil uiteindelijk ook van dit gevoel af. Eigenlijk zou het gevoel volledig moeten opgaan in een way of life zonder sigaretten waar niet-nooit weer wordt bij stilgestaan. En dat lukt beter en beter. De gedachte-het gevoel steekt minder en minder frequent de kop op en dat stemt me hoopvol.

Samengevat: Waarom?
- Voor mijn gezondheid
- Voor Marie (mijn dochtertje)
- Voor mijn geluk

-- Lee