Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Eet jij te veel suiker? Doe de suikertest

Eet jij te veel suiker? Doe de suikertest

Te veel 'snelle' suikers eten is niet gezond. Te veel suiker in je voeding tast je tanden aan, doet je bloedsuiker te sterk stijgen, maakt dik, maakt moe, verhoogt je slechte cholesterol en is zelfs kankerverwekkend. Dit schreven we reeds in een van onze eerdere nieuwsbrieven (lees het artikel hier na).

Maar hoeveel is 'te veel'? De huidige gezondheidsnorm zegt dat maximaal 10% van je ingenomen kcalorieën suiker mag zijn. De WHO (World Health Organisation) ijvert er zelfs voor om dit te verminderen naar 5%. Dit komt voor de meeste mensen overeen met 100 kcal of 25g suiker of 4 suikerklontjes. Ter vergelijking: 1 glas cola bevat bevat 4 klontjes suiker, een potje fruityoghurt bevat 2 klontjes suiker, 30g gezoete ontbijtgranen bevat 1,5 klontjes suiker. Je begrijpt dat je al heel snel aan die 4 klontjes of 25g suiker komt. Vooral omdat er ook veel suiker verborgen zit in producten waar we het niet direct in verwachten (kant-en-klare sauzen in bokaal, diepvriespizza's, …).

Graag verwijzen we naar de suikertest van De Standaard om te achterhalen of jij te veel suiker eet. Na het invullen van de test krijg je een mail met een uitgebreide en wetenschappelijk correcte toelichting van jouw suikerverbruik. Klik hier door naar de test.

Een aantrekkelijk loonpakket is belangrijk, maar de werkomgeving geeft voor veel mensen de doorslag.
-- Bart Boesmans (Algemeen Directeur Laborelec)​