Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

De vele gezondheidsvoordelen van regelmatig bewegen

Je hoort het vaak: met regelmaat sporten is gezond! Maar hoe gezond precies? En wat betekent ‘met regelmaat’? En wat betekent ‘sporten’? Is dat intensief joggen of volstaat een wandeling?

Hierbij een antwoord op al deze vragen:

Hoe gezond is sporten/bewegen?

Spontaan denken we zelf aan een slanker en gespierder lichaam en betere uithouding/conditie.Dit zijn inderdaad belangrijke voordelen, maar het gaat heel veel verder dan dat.Hieronder een aantal voordelen waar je waarschijnlijk nooit aan dacht:

-Sporten verlaagt de slechte (LDL) cholesterol en triglyceriden in je bloed; twee grote gevaren voor je hart- en vaatsysteem.Sporten vermindert daardoor aanzienlijk je risico op hart- en vaatziekten.

-Sporten verlaagt je bloeddruk

-Door te sporten blijft je bloedsuikerspiegel veel gemakkelijker onder controle; een enorme gezondheidswinst voor alle diabeten, pre-diabeten en iedereen met een verhoogd risico op diabetes.

-Sporten verstevigt je botten! Jawel, niet enkel calcium zorgt hiervoor. Sporten levert een zeer belangrijke bijdrage aan de stevigheid van je botten.

-Omdat je bij het sporten ook steeds je rugspieren verstevigt; helpt sporten om rugproblemen te voorkomen.

-Sporten bevordert de werking van je darmen; een zeer interessant effect voor wie vaak last heeft van constipatie.

-Sporten verhoogt je weerstand en maakt je minder vatbaar voor infecties.

-Sporten vermindert het risico op kanker

-Sporten vermindert je stress en verhoogt je concentratie: ideaal dus om je werkdag of studiedag te doorbreken met wat beweging tijdens je middagpauze: de stress van de voormiddag valt zo weg en in de namiddag kan je je veel beter concentreren, waardoor je veel productiever zult zijn.

-Sport heeft nog talrijke andere mentale voordelen: het voorkomt depressies, mindert je angst, verhoogt je zelfvertrouwen en verbetert je humeur.

-Door te sporten verbeter je ook je nachtrust.

-Sporten vermindert zelfs je menstruatiepijn.

-En last but not least: sporten verlengt je leven!


Wat bedoelen we met ‘sporten’? Hoe lang, hoe vaak en hoe intensief?

Moeten we hier nu elke dag een uur voor naar de fitness? Lang niet!

Al deze postieve effecten bereik je reeds door ofwel 5 dagen per week 30 minuten per dagmatig intensief’ te bewegen. Matig intensief wil zeggen dat je toch wel lichtjes zweet en je ademhaling en hartslag lichtjes versnellen. Dit kan al door stevig te wandelen, van en naar het werk te fietsen, wat zwaarder huishoudelijk of tuinierwerk te verrichten, te dansen, …

Ofwel kan je 3 keer per week gedurende 20 minutenintensief’ sporten. Met intensief bedoelen we dat je veel zweet en je hartslag en ademhaling sterk verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door te joggen, te koersen met de fiets, fitness, …

Onthou daarbij dat de gezondheidsvoordelen veel groter zijn wanneer je inderdaad meerdere dagen per week een half uurtje sport dan wanneer je 1 keer per week gedurende 2 uren sport.

Overtuigd?

Ben je wel degelijk overtuigd van alle voordelen en wil je graag meer gaan sporten, maar lukt het je niet op je eentje, omdat je jezelf onvoldoende kunt motiveren of omdat je fysiek beperkt bent door bijvoorbeeld pijnlijke knieën of een zwakke rug? Laat je dan begeleiden door een bewegingscoach. Meer info en getuigenissen over onze bewegingscoaching vindt je hier.

Contacteer ons voor meer info of een afspraak via http://www.ready2improve.be/contact/

We hadden op voorhand verschillende redenen om te stoppen met roken maar de grootste was waarschijnlijk onze kinderwens. Ik wilde vooral geen rokende zwangere vrouw worden maar had bang dat het van de ene dag op de andere niet zou lukken. Mijn vriend wilde me in de eerste plaats steunen door mee te stoppen. De sessies met onze coach Johan hielpen mij omdat ik mijn ervaringen kon delen en Rob had vooral nood aan de wetenschappelijke achtergrond die we meekregen. Drie maanden nadat we gestopt waren kregen we de grootste motivator die we ons konden bedenken om vol te houden... we waren 7 weken in verwachting!

-- Kim