Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

De vele gezondheidsvoordelen van regelmatig bewegen

Je hoort het vaak: met regelmaat sporten is gezond! Maar hoe gezond precies? En wat betekent ‘met regelmaat’? En wat betekent ‘sporten’? Is dat intensief joggen of volstaat een wandeling?

Hierbij een antwoord op al deze vragen:

Hoe gezond is sporten/bewegen?

Spontaan denken we zelf aan een slanker en gespierder lichaam en betere uithouding/conditie.Dit zijn inderdaad belangrijke voordelen, maar het gaat heel veel verder dan dat.Hieronder een aantal voordelen waar je waarschijnlijk nooit aan dacht:

-Sporten verlaagt de slechte (LDL) cholesterol en triglyceriden in je bloed; twee grote gevaren voor je hart- en vaatsysteem.Sporten vermindert daardoor aanzienlijk je risico op hart- en vaatziekten.

-Sporten verlaagt je bloeddruk

-Door te sporten blijft je bloedsuikerspiegel veel gemakkelijker onder controle; een enorme gezondheidswinst voor alle diabeten, pre-diabeten en iedereen met een verhoogd risico op diabetes.

-Sporten verstevigt je botten! Jawel, niet enkel calcium zorgt hiervoor. Sporten levert een zeer belangrijke bijdrage aan de stevigheid van je botten.

-Omdat je bij het sporten ook steeds je rugspieren verstevigt; helpt sporten om rugproblemen te voorkomen.

-Sporten bevordert de werking van je darmen; een zeer interessant effect voor wie vaak last heeft van constipatie.

-Sporten verhoogt je weerstand en maakt je minder vatbaar voor infecties.

-Sporten vermindert het risico op kanker

-Sporten vermindert je stress en verhoogt je concentratie: ideaal dus om je werkdag of studiedag te doorbreken met wat beweging tijdens je middagpauze: de stress van de voormiddag valt zo weg en in de namiddag kan je je veel beter concentreren, waardoor je veel productiever zult zijn.

-Sport heeft nog talrijke andere mentale voordelen: het voorkomt depressies, mindert je angst, verhoogt je zelfvertrouwen en verbetert je humeur.

-Door te sporten verbeter je ook je nachtrust.

-Sporten vermindert zelfs je menstruatiepijn.

-En last but not least: sporten verlengt je leven!


Wat bedoelen we met ‘sporten’? Hoe lang, hoe vaak en hoe intensief?

Moeten we hier nu elke dag een uur voor naar de fitness? Lang niet!

Al deze postieve effecten bereik je reeds door ofwel 5 dagen per week 30 minuten per dagmatig intensief’ te bewegen. Matig intensief wil zeggen dat je toch wel lichtjes zweet en je ademhaling en hartslag lichtjes versnellen. Dit kan al door stevig te wandelen, van en naar het werk te fietsen, wat zwaarder huishoudelijk of tuinierwerk te verrichten, te dansen, …

Ofwel kan je 3 keer per week gedurende 20 minutenintensief’ sporten. Met intensief bedoelen we dat je veel zweet en je hartslag en ademhaling sterk verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door te joggen, te koersen met de fiets, fitness, …

Onthou daarbij dat de gezondheidsvoordelen veel groter zijn wanneer je inderdaad meerdere dagen per week een half uurtje sport dan wanneer je 1 keer per week gedurende 2 uren sport.

Overtuigd?

Ben je wel degelijk overtuigd van alle voordelen en wil je graag meer gaan sporten, maar lukt het je niet op je eentje, omdat je jezelf onvoldoende kunt motiveren of omdat je fysiek beperkt bent door bijvoorbeeld pijnlijke knieën of een zwakke rug? Laat je dan begeleiden door een bewegingscoach. Meer info en getuigenissen over onze bewegingscoaching vindt je hier.

Contacteer ons voor meer info of een afspraak via http://www.ready2improve.be/contact/

Ik ben nu bijna 2 maanden gestopt met roken. het lijkt wel een eeuwigheid. Het lijkt wel alsof ik nooit gerookt heb. Waar ik vroeger een zeer bevreemd gevoel ervoer bij de gedachte om te stoppen, ervaar ik nu eerder een vreemd gevoel bij de herinnering aan het roken. En de hoofdgedachte die op zo’n momenten door mijn kop schiet moet zo iets zijn van: “Raar, ik snap niet waarom ik verslaafd geweest ben”.

Ik snap het niet, maar ik weet nog wel heel goed waarom ik wilde stoppen, niet alleen deze keer maar de 2 voorgaande keren. Het is namelijk de pijn die me steeds heeft aangezet om definitief te stoppen, de pijn van een longontsteking of een acute bronchitis. Noch de foto’s op pakjes sigaretten, noch de zwarte longen van körper hebben met ooit kunnen bekoren om de sigaret aan de haak te hangen. Maar dus wel de diepe pijn in mijn longen tijdens een hoest waarin ik leek te stikken, het zielige gevoel dat dan overblijft wanneer je met rood doortraande ogen, buiten adem, narochelend en met een befluimde zakdoek op bed zit na te hijgen en het minder fraaie toekomstbeeld dan dan automatisch door je kop schiet. Wat geeft me hoop om dit vol te houden? Wel, daar moet ik niet zolang over nadenken:

- Elke hoest die de belofte inhoud van een zuivere long.
- Het gevoel dat ik met sportbeoefening terug kan opbouwen en dat sport niet enkel meer dient ter compensatie. Het geeft mee een zeer vrij gevoel terug te kunnen sporten met dat uitgangspunt.
- De goedkeurende blik van Marie als ze polst naar mijn rooksctiviteiten en ik quasi nonchalant kan zeggen dat ik nog steeds gestopt ben, alsof het een evidentie is.
- Nu ja, het meest basale gevoel dat momenteel bij me overheerst is effectief een gevoel van evidentie. Raar idee, maar het is er. Ik wil uiteindelijk ook van dit gevoel af. Eigenlijk zou het gevoel volledig moeten opgaan in een way of life zonder sigaretten waar niet-nooit weer wordt bij stilgestaan. En dat lukt beter en beter. De gedachte-het gevoel steekt minder en minder frequent de kop op en dat stemt me hoopvol.

Samengevat: Waarom?
- Voor mijn gezondheid
- Voor Marie (mijn dochtertje)
- Voor mijn geluk

-- Lee