Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Gewone boter toch niet zo ongezond?

Gewone boter toch niet zo ongezond?

Misschien heb je het ook gehoord van je huisarts en waarschijnlijk was je dan evenzeer in de war als iedereen: na tientallen jaren te horen dat de “goeie boter” of de hoeve/melkerij/echte boter absoluut te mijden valt omdat het je cholesterol verhoogt en dat we beter plantaardige margarines gebruiken, krijgen we nu net het omgekeerde te horen.Wat is daar nu van aan?

De wetenschap staat niet stil, ook die van de voeding niet.Dat plantaardige oliën gezond zijn omwille van hun onverzadigde vetzuren staat nog steeds buiten kijf.Maar er is een groot verschil tussen hun natuurlijke vorm, vloeibare oliën, en hun bewerkte vorm, vaste plantaardige vetten zoals minarines en margarines.

Om van een vloeibare olie een vaste stof te maken is een industrieel verhardingsproces nodig.Daarbij vindt er een zeer ongewenst chemisch proces plaats: de gezonde onverzadigde vetzuren van de plantaardige olie worden voor een stuk omgezet tot voor ons hart- en vaatsysteem zeer schadelijke transvetzuren.Deze transvetzuren hebben nog veel meer een verhoging van onze slechte cholesterol tot gevolg dan de verzadigde vetzuren uit echte boter.

Daar komt nog bovenop dat niet alle plantaardige oliën geschikt zijn om te verhitten.Veel plantaardige oliën gaan puur door verhitting ook transformeren naar de gevaarlijke transvetten.Het effect bij een margarine is daardoor dubbel: ten eerste zijn de vloeibare oliën verhard en daarbij zijn transvetzuren ontstaan, ten tweede gaan we ze ook nog verhitten waardoor nog meer transvetzuren ontstaan.

Echte boter is bij koelkast temperatuur hard van nature en is bovendien hittestabiel, waardoor er geen transvetzuren ontstaan als je het gebruikt om te bakken.

Let wel: dit betekent nog steeds niet dat je zomaar onbeperkt boter mag gebruiken.Hou het op de boterham op een dunne geschraapte laag en voor de warme maaltijd op 1 afgestreken eetlepel per persoon.

Een plantaardige olie die wel bestand is tegen verhitting en in zijn natuurlijk vloeibare vorm perfect geschikt is om te bakken en bovendien bewezen gunstige effecten heeft op ons hart- en vaatsysteem is olijfolie.Extra vierge, koude eerste persing geniet steeds de voorkeur.
Kokos- en palmvet zijn plantaardige bronnen van verzadigde vetten en hittestabiel, dus ook geschikt om te verhitten.

Daarnaast zijn de meest geschikte bronnen van gezonde vetten noten, notenolie (niet geschikt om te verhitten), koolzaad- en lijnzaadolie (niet geschikt om te verhitten) en vette vis (zalm, haring, makreel, sardines).

Zoals ik de boekhouding van mijn bedrijf uitbesteed aan een specialist heb ik de zorg voor mijn conditie uitbesteed aan Wouter en zijn team.

-- Koen Bessemans (Managing Director Prime Design)