Samen op weg naar een gezonde levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezonde levensstijl en beter presteren

Het laatste nieuws over Ready2improve! Terug naar onze startpagina »

Tip van de maand: verminder je suikerinname

Tip van de maand: verminder je suikerinname.

Revolutie in de wereld van de voedingswetenschappen!Tot nu toe werden vooral de verzadigde en transvetten als boosdoeners aangeduid voor allerlei welvaartziekten, zoals hart- en vaatziekten.

Meerdere recente onderzoeken tonen echter aan dat verzadigde vetten veel minder schadelijk zijn dan gedacht en vooral dat toegevoegde suikers al even gevaarlijk zijn dan transvetten.Het gaat hierbij niet om suikers die van nature aanwezig zijn in fruit of melk en ook niet om de complexe koolhydraten in bruin brood, aardappelen, rijst, pasta, havermout en muesli.Het gaat hier wel om elke vorm van toegevoegde suiker in onze voeding: witte, bruine, candijsuiker, siropen, stropen.En het gevaar schuilt vooral in de verborgen suikers die aan allerlei kant-en-klare industriële producten worden toegevoegd: koekjes en cake, maar ook ontbijtgranen, gezoete yoghurts en melkdranken, sauzen, soepen, chips, diepvries pizza’s, …

Om te weten of er suiker werd toegevoegd aan het product dat je wilt kopen, kijk je op de ingrediëntenlijst.Kijk altijd, want ook in een product waarin je het niet verwacht, zoals tomatensaus of een pizza, zit vaak suiker.Suiker heeft echter veel synoniemen: ook glucose(stroop), fructose(stroop), sucrose, saccharose zijn toegevoegde suiker.

De Belgische Hoge Gezondheidsraad heeft in december 2013 de richtlijnen voor de dagelijkse aanbevolen inname van toegevoegde suiker verlaagd van 10 EN% naar 5 EN%.5 EN% komt neer op een maximum van 25g toegevoegde suiker per dag.Ter vergelijking: een suikerklontje weegt 6g, een glas cola bevat 26.5g suiker.

wij vonden het een positieve ervaring en een goede hulp die nodig is naast je eigen wilskracht

-- Rob