Samen op weg naar een gezondere levensstijl

Ready2improve begeleidt individuen, groepen en bedrijven naar een gezondere levensstijl en betere prestaties.

Particulieren Bedrijven

Van Marathonvergadering naar marathontraining

Trek je in het weekend je loopschoenen al eens aan? Verschrik dan niet wanneer je plots een energieke dame tegen het lijf loopt, wiens gezicht een belletje doet rinkelen. Na een week vol marathonvergaderingen waagt Dominique Leroy, CEO van Belgacom, zich graag aan een marathontraining.

Dominique Leroy, CEO Belgacom Group

Geen supervrouw

Een tocht door de natuur houdt Dominique fit en scherp, zo ondervindt ze: “Rond mijn 40ste heb ik het lopen ontdekt. Tijdens en na het lopen bruis je van de ideeën. Ik geraakte al snel verslingerd aan mijn tweewekelijkse training. Als ik door tijdsgebrek het lopen moet skippen, voel ik me minder scherp." Maar wie in vorm wil blijven, let ook op zijn voeding. Dominique bant daarom vettig eten, is zuinig met vlees en brood en grijpt regelmatig naar fruit en groenten. Ze staat ook zelf graag achter de kookpotten. “Daarnaast kan ik genieten van verre reizen, bij voorkeur een actieve natuurvakantie", verklapt Dominique. “Onlangs zwierven we nog over de gletsjers in Groenland."

“Het resultaat is en blijft afhankelijk van mensen, het gaat nooit alleen over producten."

Vooraleer je spontaan gaat solliciteren bij Belgacom, er is meer in het leven van Dominique dan lopen en reizen. Als hoofd van één van 's lands grootste bedrijven werkt ze zich uit de naad, ook 's avonds en in het weekend. “Meester blijven van je agenda is de grootste uitdaging", vertelt Dominique. “Robots of supervrouwen bestaan enkel in films. Daarom luister ik aandachtig naar mijn lichaam, en durf ik tijdig 'stop' zeggen. Voldoende loop-, denk- en rusttijd is nodig om optimaal te functioneren. Daarom beantwoord ik niet continu mijn mails. Als het dringend is mogen mensen mij altijd bellen of een sms'je sturen."

Work-life unit

Wie het verhaal van Leroy leest, is niet verrast te horen dat Belgacom een pionier is inzake welzijn op het werk. Een trein die al vertrokken was voor haar aantreden, vertelt de CEO: “Onze 'work life unit' is al verschillende jaren actief. Deze afdeling helpt medewerkers een gezond leven te leiden. Ik denk aan een initiatief als de 'Vitality Week', dat in het teken staat van gezond eten. Maar ook aan activiteiten die helpen om stress te overwinnen, de sigaret af te zweren of sport te beoefenen."

Waarom al die inspanningen? “Studies tonen aan dat een bedrijf succesvoller is wanneer haar medewerkers geëngageerd, energiek en vitaal zijn. Het resultaat is en blijft afhankelijk van mensen, het gaat nooit alleen over producten."

“Robots of supervrouwen bestaan enkel in films."

Het Nieuwe Werken

Gezond eten, stoppen met roken, sport promoten… het zijn stuk voor stuk lovenswaardige projecten. Dominique wandelt echter ook buiten de platgetreden paden. Als telecombedrijf tast Belgacom de technologische mogelijkheden inzake welzijn af. Noblesse oblige, nietwaar? “Een tweetal jaar geleden voerden we Het Nieuwe Werken (HNW) in. 30% van de medewerkers, zo'n 7000-tal, heeft de mogelijkheid om maximum 2 dagen per week van thuis uit te werken. Dat vereist een mentale switch bij de leidinggevenden. Wij geven veel vertrouwen en vrijheid, en beoordelen onze mensen op de behaalde resultaten."

Uit dit succesvolle project vloeide zelfs een nieuw business model voort. Belgacom begeleidt sinds eind 2013 andere bedrijven in de overstap naar 'new ways of working'. “Dit doen we door telecomoplossingen te bieden, maar ook door hen fiscaal en op vlak van HR met raad en daad bij te staan", legt Dominique uit. “Flexibel werken leidt tot meer engagement en motivatie, zonder dat het grote investeringen vraagt. Het is logisch dat bedrijven die jong talent willen aantrekken, de stap zetten."

Informatie over Dominique Leroy, CEO Belgacom Group

Bekijk alle thema's uit ons aanbod:

Zoals ik de boekhouding van mijn bedrijf uitbesteed aan een specialist heb ik de zorg voor mijn conditie uitbesteed aan Wouter en zijn team.

-- Koen Bessemans (Managing Director Prime Design)