Naar nieuw gewoonten in 10 stappen...

De unieke methodiek van Ready2improve

Wie is Ready2improve? Een kort woordje uitleg... Bekijk ons aanbod »

Methode:

De 10 stappen naar motivationele kracht!


Wil je meer weten over onze methode? Neem zeker contact op!

Om onze klanten optimaal te kunnen begeleiden hebben we, op basis van onze eigen aanpak, een unieke methode ontwikkeld: de 'Motivationele Coaching'. Tijdens deze coaching werken we met bepaalde principes die jouw motivationele kracht versterkt. Zo sta je nadien sterker om ook op lange termijn veranderingen vol te houden. In deze coachingsmethode doorlopen we samen 10 stappen. Iedere stap is gebaseerd op een bekend figuur die symbool staat voor waar het in deze stap om draait.

Meten is weten

1. Meten is weten - Frederic Winslow Taylor

De eerste stap start met het principe ‘ Meten is weten’. Symbool hiervoor staat Frederic Winslow Taylor, een ingenieur die zelf in een fabriek ging werken om de processen op de werkvloer te observeren. Zo kon hij ondervinden waar er verbetering mogelijk was. Wij doen eigenlijk hetzelfde. We bekijken samen met de deelnemers hun gewoonten en helpen hen bij het maken van kleine aanpassingen die hen helpen hun doelen te bereiken.

Mahatma Gandhi: Eerlijk duurt het langst

2. Eerlijk duurt het langst - Mahatma Gandhi

Stap twee is opgebouwd rond de stelling 'Eerlijkheid duurt het langst' met als symbool Mahatma Ghandi. Het is niet makkelijk om te veranderen of om af te vallen. Toch heb je veel zelf onder controle. Voor je motivatie is het belangrijk om zicht te krijgen in wat je zelf kan beïnvloeden. Ook al is het niet altijd gemakkelijk, toch leer je om te gaan met de verantwoordelijkheid voor jouw eigen keuzes.

Martin Luther King: I have a dream

3. 'I have a dream' - Martin Luther King

"Ik heb een droom!" zei Martin Luther King. Dat is meteen ook het derde principe. Om gemotiveerd te blijven op lange termijn heb je een duidelijk toekomstperspectief en een doel nodig.

Amélie Poulain: Geef en je zal ontvangen

4. Geef en je zal ontvangen - Amélie Poulain

Stap vier heeft als uitgangspunt de slogan 'Geef en je zal ontvangen'. Een mooi voorbeeld hiervan vinden we in Amélie uit de film ‘Le fabuleux destin d’ Amélie Poulain’. In deze film zie je dat mensen die steeds dezelfde dingen doen, ook altijd in dezelfde situatie blijven zitten. We zien echter ook dat als je, zoals Amélie, nieuwe dingen durft te proberen er ook nieuwe deuren opengaan en je echte resultaten ziet van je daden. Dit is ook zo in het dagelijkse leven. Zo willen velen bijvoorbeeld vermageren en kiezen dan voor een crashdieet. Wat blijkt? Ze houden het niet vol en crashen letterlijk. Ze hervallen in hun oude gewoontes, zonder positief resultaat. De volgende keer proberen ze echter net hetzelfde. In ons verhaal vervangen we je crashdieet door positieve gewoontes gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde methode met betrekking tot gezonde voeding en een motiverend beweegplan.

Charles Darwin: Survival of the fittest

5. Survival of the fittest - Charles Darwin

Stap vijf is gebaseerd op de theorie van Darwin: ‘Het zijn niet de sterksten of de slimsten die overleven, wel diegenen die zich aanpassen’. Darwin staat hier symbool voor de wetenschappelijke benadering. Er is zoveel geweten over hoe ons lichaam en onze geest werken, maar deze kennis wordt veel te weinig gebruikt om tot een goed programma te komen. Dat is exact wat wij wel doen. Wij helpen je op een wetenschappelijke manier jouw leven aan te passen aan de uitdagingen van onze tijd.

Einstein: Creativiteit is belangrijker dan kennis

6. Creativiteit is belangrijker dan kennis - Albert Einstein

‘Creativiteit is belangrijker dan kennis' zei Einstein. Hiermee gaan we aan de slag binnen onze zesde stap. Kennis is een belangrijke basis. Als je echter de verbeelding mist om deze toe te passen in je eigen leven, ben je er niets mee. Een voorbeeld ter illustratie: We begeleidden ooit een manager die meer wou gaan bewegen. Hij dacht dat meer bewegen vier keer per week twee uur fitness betekende. Dit is een mogelijke manier, maar zeker niet de enige. Elke dag een half uurtje wandelen kan ook een goed alternatief zijn. Beide mogelijkheden waren moeilijk in te passen in zijn volle agenda. Op een bepaald moment kreeg hij het idee om wandelvergaderingen te organiseren. Op die manier had hij zijn bewegingsmoment op een creatieve manier ingepast in zijn drukke leven. Ook wat voeding betreft kan je creatief aan de slag. Zo zijn heel wat mensen allergisch aan één of meerdere fruitsoorten, wat gezond eten moeilijker maakt. Vaak weten ze niet dat je deze soms wel mag eten als ze bijvoorbeeld verwarmd zijn geweest. Creatief zijn is dus de boodschap. Door onze uitgebreide praktijkervaring krijg je heel wat suggesties en tips waar je zelf creatief mee aan de slag kan.

Moeder Theresa: Rol jezelf naar een nieuw patroon

7. Rol jezelf naar een nieuw patroon - Moeder Theresa

Voor stap zeven vertrekken we vanuit de idee ‘Rol jezelf naar een nieuw patroon’, met als symbool Moeder Theresa. Een voorbeeld uit onze praktijk: een radiomaker die door ons begeleid werd, meldde meteen dat hij gezonder wou gaan leven, maar niet sportief was en dat ook nooit zou worden. Dat is op zich geen probleem. Je hoeft aan het einde van de cursus niet sportief te zijn, je bent al goed op weg als je af en toe graag beweegt. Die man is gestart met naar het werk te fietsen, is regelmatig beginnen wandelen en ging zijn eetgewoontes aanpassen. Prima, niet?

Pavlov: Gewoontes ontstaan door herhaling

8. Gewoontes ontstaan door herhaling - Pavlov

De achtste stap gaat in op het principe ‘Gewoontes ontstaan door herhaling’. Een goed en zeer gekend voorbeeld hiervan is het onderzoek van Pavlov. De hond van Pavlov leerde het verband tussen een belsignaal en eten. Na een tijdje was het belsignaal op zich genoeg voor de hond om eten te verwachten en te gaan kwijlen. Dit heeft hij uiteraard niet onmiddellijk geleerd. Het eten in combinatie met het belsignaal moest een heel aantal keren gegeven worden vooraleer de hond die connectie maakte. Zo werkt het ook met onze gewoontes. Het kost inspanning en tijd om ze aan te leren. In het begin hou je best constant de vinger aan de pols. En gewoontes kunnen ook terug uitdoven, je moet ze dus ook onderhouden. Geen nood, als coach helpen wij je hier bij zodat je voldoende gemotiveerd blijft om je doelen te bereiken!

Winston Churchill: Geef nooit op

9. Geef nooit op - Winston Churchill

Binnen de voorlaatste stap gaan we nog dieper in op motivatie en innerlijke drive. Je leven veranderen is een leerproces. Net zoals een kind dat leert lopen of fietsen gebeurt dit met vallen en opstaan. Zolang je een positieve houding aanhoudt, is het makkelijker om iedere keer opnieuw recht te staan. Wij helpen je natuurlijk graag een handje. ‘Geef nooit op’ heeft als symbool Winston Churchill. Winston is een controversieel figuur en misschien niet direct een voorbeeld qua gezondheid, maar één ding is zeker: hij was een doorzetter! Dit blijkt uit heel zijn levensloop. Al in zijn prille jeugd op de kostschool bleek hij een onverzettelijke wil te hebben. Deze wil kwam hem later nog van pas in het verzet tegen Hitler. Met zijn symbolische woorden: “We will fight on the land, we’ll fight on the beaches but we will never ever surrender” bracht hij moed in de Engelse harten.
Zo’n vastberadenheid en doorzettingsvermogen willen ook wij doen ontstaan in de harten van de mensen die we helpen.

Weihenmayer: Leven zoals jij het wil

10. Leven zoals jij het wil - Erik Weihenmayer

In een laatste stap leren we je ‘leven zoals jij het wil’. Symbool hiervoor is een jonge Amerikaan, Erik Weihenmayer, die blind werd en toch de Mount Everest beklommen heeft. Hij liet zich niet doen door de omstandigheden. Hij had een duidelijk doel en deed er alles aan om dit in werkelijkheid om te zetten! Door intense training en het aanpassen van klimtechnieken en –materiaal aan zijn mogelijkheden slaagde hij er in zijn doel te bereiken!
Door zijn prestatie en vooral zijn doorzettingsvermogen werd hij een rolmodel, niet alleen voor blinden, maar ook voor anderen. Zijn verhaal leert ons immers veel! Elke vorm van gedragsverandering is een beetje zoals “de Mount Everest beklimmen” : met de juiste instelling en het juiste team kan je bergen verzetten!

Katrien (psychologe en opvoedster) verloor 4 kilogram en beleeft plezier aan haar actievere levensstijl.

Wouter, je hebt naar mijn gezaag geluisterd, je hebt mij advies gegeven, je hebt mij op bepaalde dingen gewezen - dingen die ik zelf wel wist, maar die niet aan de oppervlakte konden komen zonder een duwtje in de rug. En jij heb mij dat duwtje gegeven. En nu is het aan mij om er voor te zorgen dat al die inspanningen niet voor niets geweest zijn, dat ik dingen blijf proberen, dat ik gezond blijf eten en dat ik blijf sporten...
En ik zal er voor gaan! Dankjewel Wouter!!!

-- Katrien