Van wetenschap naar praktijk.

Ontdek onze aanpak, methode, basisprincipes en waarden.

Wie is Ready2improve? Een kort woordje uitleg... Bekijk ons aanbod »

Aanpak


Meer weten over onze aanpak? Neem zeker contact met ons op!

Voor het ontwikkelen van onze methode en achterliggende visie baseren we ons op wetenschappelijke principes in verschillende domeinen:

  • Stap-voor-stap conditie opbouwen
  • Lichaam en geest in evenwicht houden 
  • Leren gedrag te sturen 
  • Gezond leren eten 
  • Stress leren reduceren 
  • Leren stoppen met roken 
  • Leren je leven gezond te organiseren (persoonlijke efficiëntie & time management) 

Deze vertalen we naar een gewoonte-filosofie. Een gewoonte bestaat uit 3 bouwstenen: houding, kennis en kunde. Bij deze specifieke manier van coachen volgen wij de zelfdeterminatie-theorie (Ryan en Deci, 1985) waarin de mens 3 fundamentele psychologische noden heeft om gemotiveerd te zijn (naast de fysieke noden zoals eten en drinken) namelijk:

  • Autonomie - zelf keuzes maken 
  • Verbondenheid – zich verbonden voelen met elkaar
  • Competentie - het gevoel hebben iets te kunnen 

Hieraan voegen we nog andere motivationele theorieën toe zoals de sociaal-cognitieve theorie van Bandura (1986) en het Transtheoretische model van Prochaska & DiClemente (1983). Al deze elementen samen liggen aan de basis van onze unieke en succesvolle werkwijze. Meer concreet vertaalt dit zich in onze unieke methode: het 10-stappen-model naar motivationele kracht.

Wouter Goris heeft binnenshuis enkele heel waardevolle exposés gegeven in ons gvo - programma met als titel 'Spanning : vriend of vijand'. Deze voordrachtavonden + powerpoint-vertoningen getuigden van een fijn, correct en heel deskundig inzicht in deze materie. Zijn interactieve stijl van werken, sterk engagement en fijne stiptheid etaleren een grote vaardigheid als psycholoog. Hij ving ook na elke voordracht de mensen met persoonlijke en intieme vraagstelling, heel discreet op.

-- Marc Van Hoey (medewerker Liberale Mutualiteit Oost - Vlaanderen)